mandag 15. januar 2007
Da jeg begyndte i forlagsbranchen, var der én tegneserie, der stod for mig som en hellig gral. Et uopnåeligt værk, hvis udgivelse på dansk bare virkede som aaalt for stor en mundfuld. 380 sider i farver, hardcover og alskens dyrt lir på omslaget (relief, guld, plakatstort foldet smudsomslag). Men det var samtidig uden nogen sammenligning den bedste tegneserie, jeg nogensinde har læst. Men nu har jeg scoret den.
Aben maler udgiver senere på året Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth af Chris Ware.



onsdag 24. januar
En af verdens største tegneseriebegivenheder - Angoulème- festivalen i Frankrig - begynder i morgen. Aben maler tager derned sammen med 99.999 andre gæster. Måske blogger jeg dernede fra. Hvis de overhovedet har det der internet i Frankrig.
Alt der kan krybe og gå af franske tegneserieskabere kommer (såvel som et godt udvalg fra den angelsaksiske verden), så under alle omstændigheder skal der foretages paparazzi- manøvrer. Og drikkes cognac.



tirsdag 30. januar
Hjemme igen fra Frankrig. Ord og billedreportage følger, så snart jeg finder et kamera-til-computer-kabel. Og får udhvilet.



tirsdag 6. februar
Vi lagde nede i Biscayen, eller rettere omkring 100 km inde i landet, hvor man finder Angoulême, en provinsby med 100.000 indbyggere. Hvert år sidst i januar tredobles indbyggertallet, når Europas største tegneseriefestival afholdes der. Aben maler var med for første gang i år.
Fahrenheit, det nyligt hedengangne Rackham og tegnerne Simon Bukhave og Terkel Risbjerg gjorde følge.



Festivalens forskellige dele lå førhen nogenlunde samlet i midten af byen, men nu har byrådet i deres uudgrundelige visdom besluttet at opføre et indkøbscenter på den gamle, centrale markedsplads. Så teltene med forlag og boghandlere var flyttet et par km væk til udkanten af byen. Man havde indsat gratisbusser, som kørte i pendulfart mellem messeområdet og bymidten, men som besøgstallet steg, blev bussituationen mere og mere kaotisk, og det fungere kort sagt ikke tilfredsstillende.
Det var også under al kritik, at messeteltene hverken havde garderober (!), kontantautomater (!), mad (!)(udover et begrænset udvalg af tørre sandwiches) eller skraldespande(!). Hver eftermiddag var gulvene dækkede af folks papiraffald og det, der var værre.



En enorm mængde tegneserietegnere og –forfattere var med på festivalen. Af min barndoms helte kan nævnes: Christin, Bilal, Schuiten & Peeters, Bretécher, Fred, Juillard, Lauzier, Loustal, Boucq, De Groot, Fournier, mmfl. Yngre kræfter var også repræsenteret: Jason, Joann Sfar, Lewis Trondheim, Menu, Baladi, Berberian (og Dupuy?), Craig Thompson, Charles Burns, Jim Woodring, Max, Jeff Smith, Jessica Abel, Matt Madden, Fabrice Neaud, Alison Bechdel, Peter Kuper, og flere jeg glemmer.
Mange af dem sad i forlagenes stande, så de besøgende kunne dyrke folkesporten: at få signerede album. Det gav lørdag og søndag anledning til lange køer på tværs af gangene i messeteltet. Jeg gad ikke det aspekt af fanboyismen, så jeg nøjedes med at få Tom Gauld til at lave en astronaut i en Begge to, som Simone Lia allerede havde skriblet i til Komiks.dk sidste år.



Mængden af tegneserier var, selvsagt, overvældende. Selv om 2006 var et fantastisk år, hvad angår udgivelsen af oversatte tegneserier i Danmark, er vi – nåja, ligesom alle andre – et uland ved siden af Frankrig. Så godt som alt det gode bliver oversat til fransk (meget af det gode er fransk til at begynde med). Alison Bechdels memoir Fun Home udkom sidste år til stående ovationer (og blev kåret af Time til årets bog. Det er sgu stadig rart, når tegneserier slår ”rigtige” bøger på den slags lister). Fun Home er selvfølgelig allerede kommet på fransk. Med et bedre omslag end originalens...





Når messeteltet blev for meget, tog man på Le Chat noir og spottede udlændinge. Herunder den dansk-amerikanske flaneur/playboy Erik Svane i samtale med Jessica Abel, Jeff Smith & hustru. Erik sås ofte med en Kluge-agtig Leonardi da Vinci-hat, da han var i Angoulême for at sælge sit album General Leonardo. Fransk-danske Thierry Capezzone var hernede i sin H.C. Andersen-hat for at sælge sin H.C. Andersen Junior-serie.







Der var arrangeret en række interviews med franske og udenlandske kunstnere, og den danske pose troppede ivrige op i teatersalen for at høre Charles Burns (hvis Black Hole (allerede ude på fransk, selvfølgelig) vandt én af festivalens otte priser). Desværre blev han udspurgt af to komplet uoplagte personer, som dels ikke bevægede sig ud over deres forberedte spørgsmål og dels brugte mere tid på at spørge Burns om Tintin end om Black Hole! Rent spild af tid.



Dagen efter forsøgte vi os igen. Den psykedeliske mester Jim Woodring skulle interviewes sammen med Touïs & Frydman, to franskmænd hvis Sergent Laterreur fra starten af 70erne netop er blevet genudgivet på forlaget L’Association (og som også vandt en af festivalpriserne). Interviewerne var marginalt bedre, men rækken af spørgsmål var igen så retrospektivt bred, at intet nyt kom for dagen. Det burde en festival med over tredive års erfaring ærlig talt kunne gøre bedre.



Så var der mere schwung over udstillingen med Jim Woodring-originaler. Manden tegner rædselsvækkende lækkert. Læs Frank.
Samme sted – CNBDI, Centre national de la bande dessinée et l'image – var en udstilling med den kun en smule mindre fantastiske Richard McGuire, men der var ingen originaler, ingen skitser, kun forstørrelser af ting, man kendte i forvejen. Stor skuffelse. Der var andre udstillinger spredt ud over byen, men rygterne sagde, at de var endnu ringere.









CNBDI havde en forbilledlig museumsbutik. Tegneserier fra 1800-tallet havde en hel reol for sig selv – det siger lidt om grundigheden.



Lørdag aften var der fest for branchefolk på rådhuset. Den danske pose stod og talte sammen, da en galning pludselig dansede manisk ved siden af os – og straks var væk igen. Det var præsidenten Lewis Trondheim (hvorfor er han ikke udgivet på dansk?!), som Wivel og Thorhauge senere på aftenen gjorde sig pinlige over for. Det er også klart, det måtte gå galt, når der var fri øl- og vodkabar. Undervejs gik strømmen i fem minutter, men folk tog det uden panik. Simon fik stjålet sin jakke (med en tegning af en malende abe i, fordømt!), og nogen kastede op, så det var god stil hele vejen.









Søndag kunne man akkurat orke at sætte sig i et tog til Paris, belæsset med tunge tegneserietasker. Efter at have spist på en hyggelig italiensk restaurant ville vi bare sætte os med en fredelig øl, men vi spottede en boghandel, der var åben kl.20, så selvfølgelig gik vi hen og købte flere tegneserier. Og så på café, hvor Paris demonstrerede sin overlegenhed ved at lade Michael Lonsdale tøffe ind og sætte sig ved siden af os med to damer.



Mandag var vi på Pompidou, som havde en Hergé-udstilling og viste Angoulême, hvordan man skærer den kage. Den var forbilledligt hængt op og spækket med originaler (heriblandt hele Den blå lotus). Man fik fornyet respekt for Hergés stregs sublime klarhed og tilbagelænede varme. Wow.



Og så var vi selvfølgelig også lige i tre tegneseriebutikker, men så satte mætheden også ind.



Det var i øvrigt NonNonBâ af Shigeru Mizuki, som vandt førsteprisen i Angoulême. Det er første gang nogensinde, at en manga vinder. Se en oversigt over alle vindere i Metabunkeren. Her afslutter vi med nydeligt stablet frugt.





lørdag 17. februar
Så er Simone Lias Fluffy udkommet - på engelsk. Hun taler med the Guardian: "[Tom Gauld] used to read comics all the time, but I thought they were a bit rubbishy, a low form of art. He made me realise that actually they're not. He said, 'Comics is just telling stories with pictures.' And when he said that I was like, 'Uhhhhgh!!'" She grips the edge of the table and her eyes grow round as saucers. "And when you do comics there are so many things you can say. You can go anywhere. I had limited myself a lot with the children's book idea. I thought you've got to do 24 pages and it's got to be a round story. With this you can have any number of pages, it didn't matter what anyone else thought. There was a freshness to it."
Læs det hele.



fredag 23. februar
Jeg har før reklameret for Lavender Diamond, bandet som Ron Regé ("Without a doubt Ron Regé is the most amazing cartoonist of the "younger" generation" - Chris Ware) spiller trommer i. De har udgivet en EP, som jeg er glad for, og nu er deres debut-longplaying record på vej. Pladeselskabet har lagt en sang op til gratis download [Opdatering: Nu kun til streaming]. Det er catchy og sådan lidt 'hvis Belle & Sebastian var udkommet på Motown'-agtigt.
Jeg spår et gennembrud.
Gå at lyt til Open Your Heart.



onsdag 7. marts
"Så, Chris Ware, nu udgiver Aben maler din mesterlige Jimmy Corrigan på dansk. Den er jo mildest talt ret lang (380 sider) - men kunne du tænke dig at håndtekste den?"
Og han svarede: "I simply don't have the time to reletter something like this. I'd actually rather blow my brains out, as the effect would be the same and much quicker."
Hæ hæ.



onsdag 21. marts
Det amerikanske radioshow This American Life har fået Chris Ware til at lave en lille fire-minutters animation. Det er i virkeligheden en smådeprim historie om uskyldstab, men alt, hvad C. Ware rører ved er LÆX, som nutidens unge siger. Se den her.



tirsdag 10. april
I anledning af Verdens Bogdag afholdes weekenden 21.-22. april Christianshavn Bogfestival med en masse gratis arrangementer - oplæsninger, foredrag, koncerter. Overgaden - Institut for samtidskunst har i den forbindelse en kunstbogmesse med deltagelse af Aben maler - foruden Space Poetry, Hurricane Publishing, Dada-invest, Fluens Forlag, Skulpturens Forlag, Smittekilde Press, Kabinetryk, Kunstakademiets billedskoler, Diafrag, Bosch & Fjord, Forlaget asterisk, Publikation – Kulturföreningen roll on, OEen-gruppens forlag, DUNK, Henrik Drescher, Anja Franke, Amir Zainorin, Jørgen Michaelsen, Peter Brandt, Jes Bigum, Thomas Lahoda, Jane Balsgaard, Anne Mølleskov, Mie Olise, Bjørn Ignatius Øckenholts Forlag.
Åbent begge dage 10-17.
Christianshavns Bibliotek har det fulde program.
Overgaden.

Det bliver væsentligt mindre kaotisk end Bogforum, men til gengæld er risikoen for at støde ind i Hanne Vibeke Holst eller Johannes Møllehave også tilsvarende mindre.
Aben maler vil i øvrigt på bogmessen løfte en flig af sløret til sommerens danske tegneserier. Vi ses.



onsdag 9. maj
Jeg gentager min ukritiske begejstring for Lavender Diamonds seneste single, Open Your Heart: Det er så sukkersødt, at det hviner i tænderne. Men det gør godt i sjælen imens.
Nu er der en video til. Manden i grøn trøje til allersidst er Ron Regé.





torsdag 13. september
Rygterne om Abens død er stærkt overvurderede. Vi har bare trukket gardinerne for, mens der arbejdes på højtryk på at færdiggøre efterårets udgivelser. Mere herom om en uges tid.
Imens kan vi bruge pladsen på at anbefale et par kunst- udstillinger med forbindelser til tegneseriemediet: Mad Love på Arken og Comics på Brandts.
Brandtsudstillingen undersøger krydsbestøvningen mellem billedkunst og tegneserier og udstiller bla. Robert Crumb, Anke Feuchtenberger, David B, Anders Nilsen, Paper Rad, Phoebe Gloeckner og Killoffer.
Værkerne på Arkens udstilling ejes alle af danske privatsamlere, og man har udvalgt værker med vægt på det humoristiske, tegneserieagtige, skæve. Blandt de ikke mindre end 75 udstillede kunstnere er otte gengangere fra Brandts – og gruppen Dearraindrop (der var med i bind 4 af den skelsættende antologi Kramers Ergot), som på billedet tager en kort læsepause fra at male en sfinks.
Mad Love åbner d.15. september; Comics d.22.





onsdag 19. september
Nu gearer Aben maler endelig op til en serie nye udgivelser, tre på én gang faktisk. Hidtil har vi udgivet oversættelser af amerikanske (og en enkelt britisk) ting, men nu lancerer vi en kollektion af danske hæfter under navnet 676.
Der tales i disse år meget om graphic novels: tegneserier med tema, ambition og format i noget, der minder om romaner. Det er især her, tegneserien internationalt set står stærkt for tiden. Men ligesom der er indlysende forskel på digte og romaner, kan tegneserien i kortform noget andet, end en graphic novel kan.
I 676 inviteres danske billedkunstnere og tegneserietegnere til at fortælle historier med billeder. De enkelte hæfter har ikke andet til fælles end et sideantal på 24 og et kvadratisk format (og en pris på 35 kr.). Derudover opfordres tegnerne til at gå ud ad deres egen personlige tangent og til at udforske mediets muligheder.
Det er tanken, at 676 skal udkomme med otte hæfter om året. Vibe Bredahl, Rikke Bakman og G.R. Mantard står for de tre første. Der følger en nøjere præsentation i næste uge.
[Senere tilføjelse: "Næste uge"? Nærmere halvanden måned...]

Aben maler er også ved at forberede udgivelsen af Chris Wares Jimmy Corrigan, den klogeste dreng i verden og Edward Goreys Den epiplektiske cykel. Jeg skal nok vende tilbage om begge to.






onsdag 7. november
Så er der kun lidt over en uge til Bogmessen i Forum, og i år er Aben maler med igen. Standen deles med Edition After Hand, Hurricane Publishing, Kabinetryk, Kopenhagen Publishing, Forlaget * [asterisk], Diafrag Publishing, Secret West Press og Apparatur. Det er nr.78 - helt henne i højre side. Tjek oversigten her.
16.-18. november, fredag & lørdag 10-19, søndag 10-18. Husk spandevis af kontanter og Carsten Jensen-afvisende tøj.

Fredag er også dagen, hvor 676s tre første bind endelig ser dagens lys. De er små og nuttede og koster 35 kr., og her på Aben malers internationale hovedkvarter vil begejstringen ingen ende tage.
Det vil formentlig være muligt at købe signerede eksemplarer på Bogmessen, men det skal lige koordineres, om forfatterne sidder der i kødet. Opdatering herom snarest. Læs mere om 676 på linket.

(Til dem, der venter utålmodigt på Chris Wares Jimmy Corrigan, den klogeste dreng i verden og Edward Goreys Den epiplektiske cykel, må jeg desværre sige: Det bliver i det nye år.)



tirsdag 13. november
Bogmesse på fredag, og her er Aben malers øhm aktivitetskalender:

Signeringer på Bogmessen:
Fredag 16-17: Rikke Bakman. (Tag mig med)
Lørdag 11-12: Vibe Bredahl. (Der var engang)
Søndag 11-12: Vibe Bredahl.

Det kan ikke udelukkes, at der også er signerede eksemplarer at få på andre tidspunkter.
G.R. Mantard dukker ikke op, men han har lovet at præsignere en bunke Gateau Life'r).

Og de øvrige nyheder.
Dan Clowes har ikke lavet frygtelig mange tegneserier på det seneste, efter han er begyndt at skrive filmmanuskripter. Men lige nu bringer New York Times hans seneste titel, Mister Wonderful, en side om ugen. Vi er nu oppe på ni sider om en midaldrende mands blind date, og det er vanlig vintage Clowes. Manden fortæller som en drøm.



Tom Gauld laver en ugentlig illustration i The Guardian. Klik på billedet herunder for at se en flok af dem.





lørdag 17. november
Opdatering: Vibe Bredahl signerer ikke søndag, men kun i dag lørdag kl.11-12.

Og Aben har pingvin med.



I går var Aben malers despot i studiet hos P2 Plus for at tale om 676, graphic novels og livet generelt. Programmet bliver muligvis lagt på DRs hjemmeside i et stykke tid, men lige nu kan jeg ikke se det. (Men i så fald: Det er knap tre en halv time inde i et fire timers program.)





mandag 19. november
Sidste nyt: LISA SIMPSON LÆSER GHOST WORLD.
I gårsdagens Simpsons-afsnit (i USA) var der gæsteoptræden af Dan Clowes, Alan Moore og Art Spiegelman. Et klip er oppe på YouTube - get it while it's hot, det når nok at blive taget ned lige om lidt.



En tætpakket bogmesseweekend er overstået, og det gik godt. Vores stand lå desværre lidt skjult i et hjørne, men der kom flere, som havde hørt P2 og skulle se de nye, små hæfter. Mange af mine forlæggerkolleger var også med på Overgadens kunstbogmesse i foråret, og det var hyggeligt at tale med ligesindede. Og så var der dukketeater.











tirsdag 20. november
Ganske som ventet er Simpsonsklippet fjernet igen fra YouTube. Lige nu er en ny kopi oppe, men det kan dårligt betale sig at linke til den. Søg og du skal finde.

Heldigvis var der kolleger på Bogmessen med væsentligt bedre kameraer end min mobiltelefon, så spring herover hos Diafrag Publishing og kig.

Mens vi venter på Chris Wares Jimmy Corrigan, den klogeste dreng i verden, kan vi kigge på en filmplakat, han netop har lavet.



Den ene hovedrolle spilles af Philip Seymour Hoffman, som også havde en hovedrolle i Todd Solondzs Happiness, hvis plakat blev tegnet af Dan Clowes. DET ER EN INDY CARTOONIST CONSPIRACY!



søndag 25. november


Simone Lia har et par figurer, Chip and Bean, som hun bruger i forskellige anledninger. Nu har hun lavet et brætspil med dem! Spillet har det meget Lia'ske navn 'Quick! Put the kettle on'. Jeg har ikke set det, men jeg er allerede forhåndsbegejstret. Køb det for £5 hos hende og Tom (inden 7. december, hvis det skal nå frem til jul).



Og så er Aben maler ved at tilrettelægge næste års titler. Det bliver et tætpakket program, kan jeg godt love. Hold øje med bloggen.

(Nej, faktisk skal der fyres op under et nyhedsbrev. Send en mail til info snabela abenmaler punktum dk med overskriften NYHEDSBREV JO TAK DER, så får du ca. hver anden måned sidste nyt fra AM HQ. Og i næste ombæring afsløring af en fabelagtig amerikansk tegneserietegner, der udkommer på Aben maler næste år.)

Og så en rapport fra Aben malers korrespondent i London: Denne weekend har der været Artists Book Fair på Institute of Contemporary Art. Tre etager med britiske og udenlandske udstillere, nogle helt fantastiske bøger og mange, mange mennesker. Et slaraffenland for de bibliofile og især for fetichister.


Hvis man er til håndlavede, pudsige, sublimt smukke, sjove, skæve, overraskende bøger - OG DET ER DU JO - kan jeg klart anbefale at lægge en tur forbi. Det er årligt tilbagevendende begivenhed, så kom næste år.



lørdag 1. december
Aben maler er ikke kun ven med tegneserier og billedbøger, men også med tegnefilm! Som en slags julekalender viser vi hver dag indtil d.24. en animationsfilm. Vi har forsøgt at blande genrer og animationsteknikker, og de fleste varer mellem 1 og 10 minutter, så det er overskueligt at åbne dagens låge.
Vi lægger ud med en klassiker. God fornøjelse - og vi ses i morgen.


Deputy Droopy, Tex Avery, 1955, MGM.

Tex Avery instruerede atten Droopy-film mellem 1943 og 1955, og Deputy Droopy var hans næstsidste. Avery stod desuden også bag Snurre Snup og Daffy Duck hos Warner Brothers.



søndag 2. december
Canadas filminstitut har ved podning og krydsbestøvning formået at fremavle nogle eminente filmskabere. Der kommer flere canadiere i løbet af måneden.


The Big Snit, Richard Condie, 1985, National Film Board of Canada.



mandag 3. december
Vi forlader det børnevenlige til fordel for sær, sublim skønhed. Björk leverer sexede robotter.


All Is Full of Love, Chris Cunningham, 1999, One Little Indian.



tirsdag 4. december
Jeg kan ikke komme i tanke om nogen tegnefilmstudier i dag, der laver lige så fantastisk langt ude fantasifulde film som denne - ud over måske Hayao Miyazaki (Chihiro og heksene). Og så er der en scenestjælende cameo af Cab Calloway.


Snow-White, Dave Fleischer & Roland Crandall, 1933, Fleischer Studios.



onsdag 5. december
Dagens film er en af John Lasseters tidlige kortfilm. Computer- animation har udviklet sig meget i de mellemliggende næsten tyve år, men - som ofte hos Pixar - det er i lige så høj grad den gode historie og detaljerigdommen, der gør filmen seværdig.


Tin Toy, John Lasseter, 1988, Pixar.



torsdag 6. december
Baseret på en historie af Dr. Seuss.


Gerald McBoing-Boing, Robert Cannon, 1950, United Productions of America.



fredag 7. december
Og så endnu en musikvideo: Texanske indierockere Spoon, som fik en illustrator fra deres hjemby Austin til at lave en kongenial, melankolsk lille rotoscoping-film.


Everything Hits At Once, Divya Srinivasan, 2001, Merge.



lørdag 8. december
Så til en engelsk tegnefilm, som jeg så i 1990 og ikke har set igen før nu. Herligt gensyn. Den varer 16 minutter, så den er skåret over i to bidder.




The Hill Farm, Mark Baker, 1988, NFTS Great Britain.



søndag 9. december
I dag en computeranimeret portrætfilm om den canadiske animator Ryan Larkin. Han - nå ja, det hele bliver forklaret. Ligesom i går er den bidt over i to.




Ryan, Chris Landreth, 2004, National Film Board of Canada.



mandag 10. december
Inden vi går til dagens film, er der lige lidt nyheder.
I det seneste nummer af Free Comics er der et interview med Rikke Bakman om hendes Tag mig med, om at gå på tegneserieskole i Sverige og om manglen på kvindelige serieskabere i Danmark. Find bladet, hvor du plejer, eller download pdf her.

James Kochalka har ført tegneseriedagbog i over fem år nu. De er udgivet i bogform, og dagens tegneserie er også altid at læse på American Elf, men hidtil har arkivet været lukket land (medmindre man betalte abonnement). Nu er der imidlertid åbnet, så værsgo at læse den utrolige og ikke spor sørgelige historie om den troskyldige James og hans familie. (Det er lige over 2000 striber, så jeg minder om det igen i juleferien, når du har bedre tid...)

Ti energiske unge mennesker har startet en hyggelig musikscene/ galleri/boghandel ved navn Det poetiske bureau i Griffenfeldtsgade 52 på Nørrebro i København. Tag ind og kig, de har åbent helt til kl.22 (undtagen mandag).






Og så til dagens film.
Man kan dårligt have en animationskalender uden en film fra Aardman Animations, det britiske selskab bag den fabelagtige Walter og Trofast/Wallace and Gromit-serie. Men de er rigeligt lange til dette format, så det bliver en lille Purple & Brown-film.
Hvis du synes, den er sjov, er der mange flere på YouTube.


Purple and Brown: From Above, Rich Webber, 2006, Aardman Animations.



tirsdag 11. december
I dag en tyve år gammel musikvideo med Prince. Nu ville man nærmest kunne lave den i Powerpoint på en halv time, men ikke desto mindre holder Sign o' the times stadigvæk. Er der nogen, der ved, hvem der har instrueret den?


Sign o' the Times, Bill Konersman, 1987, Paisley Park.



onsdag 12. december
Så til en animationsgigant: tjekken Jan Švankmajer, som har været i gang siden midten af tresserne. Teknikken, han bruger, hedder stop-motion - det samme som er brugt i feks. Purple and Brown, men stemningen i Švankmajers film er markant anderledes. Han er tit politisk og mørk, men Mørke, lys, mørke, dagens film, er mest bare et spøjst lille surrealistisk billede.
(Bonusinfo: I 1991 var jeg medlem af ungdomsjuryen på Odense Film Festival. Vi tildelte Mørke, lys, mørke andenpræmien, og i øvrigt The Hill Farm førstepræmien. (Tredjepræmien gik til den supercreepy Kitchen Sink (her og her) af Alison Maclean. Det er ikke animation, men se den alligevel.))


Tma, světlo, tma, Jan Švankmajer, 1989, Krátký film.
(Jeg håber inderligt, at de tjekkiske diakritiske tegn opfører sig ordentligt, også i din browser.)



torsdag 13. december
Ingen animationskalender uden Disney: Troldmandens lærling fra Fantasia.


The Sorcerer's Apprentice, James Algar, 1940, Walt Disney Productions.



fredag 14. december
Østeuropa er voldsomt underprioriteret i denne julekalender (og Asien optræder overhovedet ikke), men her er en morsom russer.


At the Ends of the Earth, Konstantin Bronzit, 1999, Pozitiv TV.



lørdag 15. december
Og så til det nok smukkeste eksempel på synkronisering af lyd og billede: Chemical Brothers udsat for fransk geni.
(Idéen med at lade visuelle elementer repræsentere de forskellige lyde/instrumenter brugte Gondry faktisk i en tidligere video, den ja jeg tøver ikke med at sige sublime Around the World med Daft Punk.)


Star Guitar, Michel Gondry, 2002, Virgin Records.



søndag 16. december
En russisk perle. Et væld af teknikker og stilarter, og sekvenser som ikke bringes i kronologisk rækkefølge. Det er julekalenderens længste og mest krævende film, men den er smuk.






Skazka Skazok, Yuriy Norshteyn, 1979, Soyuzmultfilm.



mandag 17. december
Var én Droopy-tegnefilm for seksten dage siden tilstrækkeligt? Nej, vel. Denne er et par år ældre og ikke helt så skarpt animeret, men den er guddommeligt morsom.


The Three Little Pups, Tex Avery, 1953, MGM.



tirsdag 18. december
I dag forventer jeg genkendelsens glæde fra jer alle sammen: Det er Linjen eller La Linea. Der blev lavet omkring 150 episoder (tegneren døde i marts i år), og vi tager en af de tidligste.


La Linea: ep. 5, Osvaldo Cavandoli, 1969, Belokapi.



onsdag 19. december
Læsere med en veludviklet matematisk eller rytmisk sans ved, hvad der kan forventes i dag: En musikvideo.
Én der gjorde indtryk på den unge forlægger noget tid før, han blev forlægger, og angiveligt den oftest viste musikvideo nogensinde på MTV.
Bonusinfo: Nick Park (alias mr. Walter & Trofast) animerede kyllingerne!


Sledgehammer, Stephen R. Johnson, 1986, Aardman Animations.



torsdag 20. december
Så er det National Film Board of Canada igen. De kan altså et eller andet, de mennesker.
Canada - det er ikke bare USAs hat.


Strange Invaders, Cordell Barker, 2001, National Film Board of Canada.



fredag 21. december
I dag canadisk animations store gamle mand: Norman McLaren. Han arbejdede med et væld af teknikker, og dagens film er en af de enkleste: At tegne direkte på celluloidfilmen.
(Faktisk er det et lige så smukt ægteskab mellem lyd og billede som Gondrys Star Guitar forleden.)
(Opløsningen er noget grovkornet under titelsekvensen, men det bliver bedre. Hvis I ikke kan læse det, står der musik af Oscar Peterson Trio.)


Begone Dull Care, Norman McLaren, 1949, National Film Board of Canada



lørdag 22. december
Oscar-komiteen er ikke altid komplet tåbelig. Dagens film vandt prisen for bedste korte animation i 1994. (Tin Toy og Ryan vandt også, og The Big Snit, The Hill Farm og Strange Invaders blev nomineret.)
Det er igen i dag National Film Board of Canada, men det er dog briter, der har lavet filmen.




Bob's Birthday, David Fine & Alison Snowden, 1993, Channel Four Films & National Film Board of Canada



søndag 23. december
Så er det på tide at stresse ned. Julegaverne er forhåbentlig købt, gåsestegen er til bageren sendt og du har ikke lyst til mere glögg de næste elleve måneder, thank you very much. Så lav noget varm kakao og se 4 minutter og 40 sekunders blid skønhed ved Nashvilles bedste, Lambchop.
Shynola er Gideon Baws, Chris Harding, Richard Kenworthy og Jason Groves. De har også lavet Junior Seniors Move Your Feet-video og Blurs Good Song med David Shrigley-tegninger.


Is a Woman, Shynola, 2002, Merge.



mandag 24. december
Et mesterværk.
Glædelig jul.


Creature Comforts, Nick Park, 1989, Aardman Animations










Blog-arkiv:
2010.
2009.
2008.

2006.
2005.